onsdag den 29. september 2010

Er ADHD-medisin narkotika?

ADHD-medisinens oppgave er å øke mengden av signalstoffer i hjernen, hovedsaklig stoffet dopamin. Veldig kort fortalt er dopamin det stoffet som behandler/filtrerer alle inntrykk og informasjoner man får inn, og sender beskjeder videre om hva kroppen skal foreta seg.

Mennesker med ADHD mangler dette stoffet, og det gjør at vi ofte kan både virke og være impulskontrollert, ha vanskelig for å holde fokus på èn ting av gangen, samt ha en del høyere aktivitet enn "alminnelige" mennesker.

De siste månedene har jeg brukt Equasym Depot-pille. Det betyr at pillen deler seg opp langsomt, og holder i mitt tilfelle i ca 6 timer. Da tar jeg tre stk. i løpet av dagen, totalt 60 mg. Dessverre bruker den opp til èn time INNEN den virker om morgenen, og nettopp det tidspunktet er det kritiske når jeg er hjemme, og alle skal opp på samme tid og ut av huset på samme tid. Unntatt meg. Derfor våkner jeg ofte èn time før de andre, så jeg er litt mer balansert og rolig når de andre slår opp gluggene (som er norsk og betyr: åpner øynene).

Listen for mulige bivirkninger på Equasym er lang som et vondt år, og hvis interesse kan den leses her.

Noen mener at medisin til mennesker med ADHD ikke er bra, og mitt argument til dette er:
Selv om det skulle forkorte livet ditt med noen år (noe som selvfølgelig ikke er bevist), vil jeg MYE heller ha mine fleste leveår hvor jeg har et godt liv, enn å vite at jeg KUNNE hatt det bedre ved å ta medisin. Med andre ord: Når jeg ser hvor positiv innvirkning medisin har på både meg selv og barnet mitt, vil det være utenkelig å holde oss tilbake fra noe som gir en vesentlig bedre livskvalitet.

ADHD-medisinen er ikke vanedannende, og man kan slutte på timen hvis man skulle ønske det.
Noens argument er at det er narkotika, men det er bare uvitenhet.
Riktignok er denne medisinen langt ute i familie med amfetamin, men mengden vi inntar er ca 1/100 av en full dose til en hardcore-misbruker.
Det betyr at hvis du skulle ruse deg på Ritalin, må du innta 100 piller hver gang, dvs. hver tredje time, noe som ville føre til masse ekstra arbeid, og en prislapp mye høyere enn dagens dosepris på ca NOK 200-250 på gata i Oslo. Så vet du det :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar