tirsdag den 21. september 2010

Foredrag om livet som voksen med ADHD

Tirsdag aften holdt jeg foredrag - eller innlegg høres bedre og knapt så kjedelig ut - for ca 80 foreldre og lærere i ADHD-klassene på Abildgårdskolen i Frederikshavn.

Jeg fortalte om diagnose, den store forskjellen på livskvaliteten før og etter medisinen, og hvordan vi som familie ikke bare skal overleve, men LEVE, til tross for dette usynlige handicappet. Mange familier er dessverre hardt presset, og holder ikke engang alltid hodet over vannet.

Jeg delte også noen verktøyer som har hjulpet meg og familien til et bedre liv.
Det er følgende (og det er litt dansk tekst innimellom så jeg lettere kan snakke uten å skulle oversette alt direkte):

- Egen bevisstgjøring:


o Begynn med dig selv (hvem er jeg, hva vil jeg, hva tror jeg, osv.)

o Du kan ikke forandre på andre, før du har forandret dig selv (noen vil gjerne endre ALLE andre)

o Arbeid på svakhetene

o Vær åben og gennemsiktig


- Isolasjon gør alle ting verre

o Det er aldri en løsning at holde udfordringer kun for dig selv

o Tal med andre i samme situasjon

o Deltag i tilbud som foreldregrupper, voksengrupper, kursus fra AHDH-foreningen

o Da finner man ut:

 Man er faktisk ikke den eneste i verden som knokler med det her

 Man kan stille spørsmål og mange gange få svar

 Man får tit relasjoner som deler samme utfordringer, som bonus (aftener, lejr)


- Formålstenking på alle områder:

o Hvorfor gjør vi dette?

o Hva er formålet med denne ferien?

o Vil en 60” fladskærmen virkelig forbedre min livskvalitet?

o Vil denne beslutningen hjelpe os nærmere de ønsker/mål vi har som familie?


- Konfliktløsninger:

o Vinn/vinn > Beste alternativet for alle parter > Ikke kompromiss (som gjør alle parter utilfreds)

o Kommer modparten i møte med forståelse og anerkjennelse, for man VIL jo ikke endre sin mening (Jeg kan se at du er meget ked af det, og det kan jeg godt forstå … )


- Frukt-testen:

o Er livet blitt bedre eller verre det siste året?

o Er der mer ro i familien?

o Syns venner det er rart at besøge os?

o Har vi overskudd i hverdagen?

Håper du kan bruke noe av dette i din situasjon :-)
Har du spørsmål, så spør meg. Mail til post@teien.dk
 
Bildet har jeg lånt fra Rockymusic.org - tilhørerne denne aften var dog kledt litt mer hverdagslig ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar