torsdag den 11. november 2010

Systemer holder meg på sporet

For mange er dette et helt alminnelig bilde av bacon i en stekepanne. Og hadde jeg gått forbi noen som hadde laget dette, ville jeg heller ikke tenkt nevneverdig over hva som foregikk. Men når jeg selv steker bacon, skjer det ikke vilkårlig i panna.

Jeg har systemer for mange ting jeg gjør. Det kan kanskje høres omfattende og kjedelig ut, men tvertimot hjelper det meg å holde fokus, og gjør meg mer effektiv. Det igjen gjør at jeg kan gjøre flere ting, og nå mer på kortere tid. Som f.eks. en middagslur før jeg henter barn på skolen.

Det å ha systemer gjør at jeg lettere kan holde fokus, og blir ikke så lett avsporet når det kommer uventede ting eller oppgaver som avbryter meg. Jo mer system jeg har, jo mer overskudd og energi får jeg, som (forhåpentligvis) kommer menneskene rundt meg til gode.

For eksempel: Hvis jeg står tidlig opp, får litt alenetid hjemme før de andre våkner, har jeg mer overskudd til å takle dumme situasjoner som oppstår i morgenrushet med barn i heimen. Jeg ser klarere, og blir mer tålmodig. Bonusen er at alle får en litt bedre morgen. Som lett kan gjøre hele dagen litt bedre. Med andre ord: En god sirkel er startet.

På jobben fungerer også systemer utmerket, og er nødvendig for at ruteproduksjonen skal lykkes. Hvis jeg ikke gjør min del, må styrmannen gjøre en ekstra del, eller droppe noe, som matrosene kanskje må gjøre. Hvis ingen gjør det, får vi med mindre last, får lavere trafikktall, høyere gjenståendeprosent, mer utilfredse kunder, osv.

Da barna var små, leste vi en bok om barneoppdragelse, og der stod det "Rutine skaper forventning". Det tror jeg er riktig. I tillegg skaper det overskudd, gir lyst til å fortsette, finne bedre løsninger, og gir klarhet.

Noen som skjønte hva jeg mente?
Og baconet i panna mi er lagt ned i en bestemt rekkefølge, snudd i en bestemt rekkefølge og blir tatt opp i bestemt rekkefølge. Det gjør at det akkurat blir plass til en pakke bacon i panna, og skulle det ringe mens jeg holder på, kan jeg alltid finne tilbake til der jeg ble avbrutt. Fordi jeg følger systemet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar